Axis: Get Connected!

Axis Communications, marktleider in netwerkcamera’s en videosoftware wil nieuwe medewerkers zo snel mogelijk up & running hebben. Maar hoe doe je dat? Axis bedacht samen met TinQwise een innovatief introductieprogramma dat ervoor zorgt dat nieuwe medewerkers over de hele wereld de bedrijfscultuur van Axis begrijpen, waarderen, toepassen en uitdragen. Patrik Bergman is global internet editor bij Axis en leidde het onboarding project. Hij blikt terug en vertelt waarom online leren een belangrijke peiler is in het onboardingprogramma van Axis.

1. Waarom kiezen jullie voor online leren?

“Het online traject maakt deel uit van een leercampagne. Nieuwe medewerkers doorlopen eerst het online gedeelte. Daarna krijgen ze een introductieprogramma van vier dagen waarbij ze mensen uit het bedrijf ontmoeten. Het voordeel is dat ze dan door de online training al op de hoogte zijn van het reilen en zeilen binnen Axis. De face-to-face introductie kan dan op een hoger niveau beginnen. Mensen hoeven immers geen basale zaken meer uit te leggen aan nieuwe collega’s.”

2. Hoeveel nieuwe collega’s hebben de leercampagne al gevolgd?

“We zijn anderhalf jaar geleden begonnen. Inmiddels hebben enkele honderden collega’s wereldwijd het traject doorlopen. We bieden in al onze vestigingslanden dezelfde online training aan als startpunt van het onboardingprogramma.”

3. Wat is er vernieuwend aan het online traject?

“We zijn een innovatief bedrijf en dat willen we ook laten terugkomen in de training van onze mensen. Veel e-learnings zijn langdradig en saai. Ons online traject ‘Get Connected!’ is speels, gevarieerd en leuk. Nieuwe medewerkers volgen vier maanden lang een onboardingprogramma. Tijdens dit programma biedt de online training praktische handreikingen in de vorm van games en tips. Op je eerste dag heb je behoefte aan andere informatie dan in je tweede week of derde maand. De kracht van de training zit ‘m in het aanbieden van de juiste informatie op het juiste moment. Alle aspecten van het bedrijf komen aan de orde: van marketing tot en met HR. Zo heb je vier maanden lang een persoonlijke gids.”

4. Bereikt Axis zijn doelstellingen met deze leercampagne?

“Zeker. Nieuwe collega’s kunnen razendsnel aan de slag. Dat is motiverend voor hen én goed voor het bedrijf, want nieuwe mensen zijn binnen enkele dagen al productief. Ik heb van veel collega’s gehoord dat ze het online gedeelte erg leuk vinden en dat de e-learning onze informele en open bedrijfscultuur weerspiegelt.”

5. Welke uitdagingen zijn er?

“We hebben er al heel wat gehad. De e-learning is op tijd en binnen budget gerealiseerd. En belangrijker: hij overtreft de verwachtingen. Creatief gezien hebben we het onderste uit de kan gehaald en daar ben ik trots op. Nu anderhalf jaar later groeit Axis verder en veranderen zaken binnen het bedrijf. Op dit moment is het onze grootste uitdaging om de leercampagne up-to-date te houden.”