De meeste mensen zijn andere mensen…

Ontwikkel een online module waarin klanten met een (licht) verstandelijke beperking en hun begeleiders getriggerd worden om met elkaar in gesprek te gaan. Over koetjes en kalfjes, maar ook over identiteit en kwaliteit van bestaan. Want als je elkaar beter begrijpt, kun je meer rekening houden met elkaars behoeften en wensen. Dat was de opdracht van Pameijer aan TinQwise.

‘Onze klanten leren hun mening te geven’

Pieter Verdoorn, strategisch beleidsadviseur Pameijer

pieter_verdoorn-1

“Ons bedrijf versterkt mensen met een beperking in hun eigen kracht. Omdat we merken dat onze begeleiders en klanten soms niet duidelijk met elkaar communiceren, hebben we de training De meeste mensen zijn andere mensen ontwikkeld. Dit is een training via verschillende kanalen: persoonlijke gesprekken, workshops en een spelachtige opzet online. Mensen zijn er erg enthousiast over. Vooral de online training met game-elementen leidt duidelijk tot andere gesprekken en invalshoeken.

Voor veel van onze klanten zijn hun eigen keuzes heel belangrijk, juist ook in kleine dingen als kleding, vakanties en eten. Het gaat immers om hun beleving. Maar daar praten ze niet vaak over met hun begeleiders. Door de online training doen ze dat nu wel. Ze krijgen in spelvorm verschillende opdrachten die ze samen tot een goed einde moeten zien te brengen. Klanten leren hun mening te geven en doelen te stellen. En begeleiders leren beter luisteren naar hun klant.

Na afloop van de training zeggen ze meer oog te hebben voor diversiteit: ieder mens is anders. Het leuke is dat begeleiders er dus ook van leren.”

‘Games kunnen de rollen omdraaien’

Nicole Slangen, learning specialist TinQwise

Nicole

“De pizza is het populairste onderdeel uit de online training. Klant en begeleider beleggen deze samen met ingrediënten naar keuze en dat leidt tot boeiende gesprekken. Zit er iets op de pizza dat je niet lekker vindt? Kijk je naar elkaar of naar het beeldscherm? Heb jij de muis vast of bedien je de toetsen en hoe voelt dat? Sommige klanten vonden het jammer dat ze de pizza niet echt konden opeten. En één van de klanten vertelde bij een afbeelding van een palmboom op een tropisch eiland dat hij het maar niks vond zo’n boom, krom geblazen door de wind. Hij hield niet van wind. Door dit soort verhalen ga je op een andere manier met elkaar in gesprek.

Sommige klanten bleken trouwens vaardiger in de online games dan hun begeleider. Dat draait de rollen op een grappige manier om. Samen achter de computer kruipen daagt uit om elkaar op een andere manier te leren kennen. Luister je naar elkaar, durf je vragen te stellen en keuzes te maken? De interactie zorgt ervoor dat begeleiders hun klanten van een andere kant zien en maakt de klanten zelf weerbaarder.”

Drie succestips van Pieter en Nicole

1. Zorg voor game-elementen

De training is leuk om te doen. Door de game-elementen leren deelnemers elkaar op een andere manier kennen. Bovendien maken deze het mogelijk om een offline beleving online door te trekken. Tijdens de workshops worden voor het thema ‘eten’ bijvoorbeeld echte gerechten geproefd uit de wereldkeuken. Online vindt dit z’n weerklank in het feit dat klant en begeleider samen een overheerlijke pizza kunnen samenstellen.

2. Zet de training slim in voor verschillende doelgroepen

De meeste mensen zijn andere mensen is geschikt voor klanten én begeleiders. Maar ook onder de klanten zelf zijn verschillende doelgroepen. De één kan online redelijk of goed uit de voeten, de ander heeft meer hulp nodig. Er is eenvoudige taal gebruikt en wie wil kan een voorleesfunctie aanzetten, zo haakt de online training aan bij elk niveau.

3. Stuur op resultaat

Social learning is een combinatie van formeel en informeel leren. Deze leervorm maakt het goed mogelijk om vaardigheden verder te ontwikkelen. In de training leren klanten in gesprek met hun begeleider om hun behoeften te formuleren en keuzes te maken. Begeleiders leren beter te luisteren. Uiteindelijk kunnen ze – mede met behulp van de training – samen nieuwe doelen formuleren of deze aanpassen. Zo is er concreet resultaat.