Hoe maak je jongeren bewust van vooroordelen?

‘Als je op ballet zit ben je toch homo?’ of ‘Ik ga dus echt niet in discussie met een meisje met hoofddoek.’ Aannames en statements waarmee leraren in hun klas nogal eens te maken krijgen. Hoe reageer je als docent op die vooroordelen? De training ‘Vooroordelen? Begin bij jezelf!‘ van de Anne Frank Stichting biedt soelaas.

We willen leraren en jongerenwerkers helpen om de jeugd bewust te maken van hun vooroordelen en ervoor zorgen dat zij deze opzij schuiven, vertelde de Anne Frank Stichting ons. TinQwise ontwikkelde daarop een inspirerende en didactisch sterke online training.

Mogen rappers tekeer gaan tegen homo’s?

De online training richt zich op drie thema’s ‘Stereotypen en vooroordelen’, ‘Identiteit en diversiteit’ en ‘Discriminatie’. Elk thema begint met een introductie die tot de verbeelding spreekt en die de toon zet. De training laat docenten en jongerenmedewerkers oefenen om kundig te reageren op vooroordelen van jongeren. Docenten krijgen tips en onderwerpen aangereikt voor lesactiviteiten en discussies. Bijvoorbeeld deze stelling: ‘Mogen rappers tekeer gaan tegen homo’s?’ Verder kunnen docenten casussen en filmpjes downloaden voor direct gebruik in de les.

Nuttige e-learning

Docenten en jongerenmedewerkers zijn enthousiast getuige de reactie van één van hen: “Handige training over wat te doen in de les met stereotypen, vooroordelen en discriminatie. De lesopdrachten zijn goed bruikbaar met kant en klare werkbladen en filmpjes. De tips die je krijgt over hoe om te gaan met de hierboven genoemde uitingen zijn heel nuttig.”

Anne Frank en WO II

Eerder maakten we ook samen met de Anne Frank Stichting verschillende lesmodules voor leraren die les willen geven over Anne Frank en WOII. De docenten kunnen met behulp van een online toolkit zelf hun lesmodules kiezen en naar eigen inzicht hun lessen samenstellen. De lesinformatie is direct te gebruiken op het smartboard of digiboard in de klas.