Stapje verder: blended learning 3.0

Blended learning is meer dan het combineren van online en offline leren, vindt Joost Uitdewilligen van TinQwise. Je moet ook begrijpen wat technologie wel en niet kan. Hoe de relatie tussen trainer en deelnemer is veranderd. En welke factoren voor een succesvolle leerbeleving zorgen.

Joost Uitdewilligen Tinqwise

Joost, vertel?

Bij TinQwise krijgen we vaak de vraag: hoe weet ik welke nieuwe methoden en technologie geschikt zijn voor mijn bedrijf?
Dit is echter niet de belangrijkste vraag. Voor elke leerinterventie zijn tegenwoordig genoeg technieken te vinden. Het gaat erom dat je het blended learning traject op de juiste manier en met de juiste verwachtingen inricht.

Hoe doe je dat?

Laten we eens kijken naar een blended speler in een heel andere markt: Coolblue. Deze internetwinkel verkoopt sinds een paar jaar dezelfde spullen als V&D: camera’s, computers, huishoudelijke producten, een tuin- en kookassortiment, speelgoed en verzorgingsproducten. Alleen doet V&D het niet echt goed en is Coolblue zeer succesvol. Waarom? Omdat Coolblue kiest voor een ‘digital first’ benadering. De klant is koning, je kunt er 24 uur per dag bestellen en hebt je aankoop de dag daarna netjes in huis. Coolblue is sneller, sympathieker en heeft een keuzeassortiment waar V&D niet tegenop kan.
Ook wij, bedrijven die ons met leren bezighouden, kunnen niet om een ‘digital-first’ relatie met onze klanten heen. Mensen willen omnichannel, via een kanaal naar keuze, kunnen leren: 24/7 en op een tijdstip dat hen het uitkomt.

Kunnen we nog iets leren van Coolblue?

Ja, de human touch. Bij webwinkels of aanbieders van online leeroplossingen draait het niet alleen om technologie, maar vooral om het menselijke. We houden van computers, maar computers ontbreekt het aan empathie, passie en creativiteit. Mensen maken de service persoonlijk op een menselijke manier. Kijk dus ook naar de menselijke kant van je leertraject.
Over menselijk gesproken. Een leertraject is geen product meer, maar wordt een dienst. Een dienst die aan de verwachtingen van verschillende partijen dient te voldoen. Zo is er de afdeling HR of L&D die wensen en verwachtingen heeft, het management, de deelnemer en de trainer. Waarom is dit leertraject belangrijk, wat verwachten zij ervan en wanneer is het goed?

Wat is de grootste uitdaging bij deze menselijke benadering?

Het veranderen van gedrag. Mensen hebben geen behoefte aan online onderwijs, maar aan interactief en activerend onderwijs. Online is daar een goed middel toe.
Ko Doncker, conrector van de Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp, heeft eens heeft gezegd: “Tegenwoordig moet je in het onderwijs een beetje een SBS6-stijl hebben. Het moet niet te lang duren, je moet heel veel verschillende vormen toepassen en het vergt veel meer creativiteit dan dertig jaar geleden.” De rol van de trainer verandert. Die richt zich steeds meer op het ontwikkelen van iemands leervaardigheid. De trainer gaat het leren vooral faciliteren: hij draagt tools en didactische methoden aan die het leren makkelijker en effectiever maken voor de deelnemer.

Wat is nog meer belangrijk?

Bij een goed leertraject draait het om twee succesfactoren: identificatie en relevantie. Wat mensen moeten leren dient te passen bij wat zij willen leren, bij hun rol. Laat mensen daarnaast iets leren wat op dát moment relevant voor hen is. Dan kunnen ze het direct toepassen, voldoet het aan hun verwachtingen en blijft het beter hangen.

En dan kom je bij de technologie en de middelen?

Ja, maar pas als je eruit bent waarom mensen iets moeten leren en hoe zij dat graag zouden doen. De volgende stap is dan: hoe richt je je blended leertraject in, hoe combineer je fysiek leren met nieuwe technologie? Voor welke middelen kies je? Leerexperts bieden je een ruim scala aan opties. Denk aan een mix van online en offline trainingen. De ene keer volg je een klassikale les, de andere keer leer je online. Combineer social learning met serious gaming of een online academy. Maar bezint voor je begint: de methode die je kiest om het leertraject in te richten is belangrijker dan de keuze voor een technologie.