I am you – Joost Uitdewilligen op TEDx

Hoe zou de wereld eruit zien als ik jou kan zijn. Als we empathie kunnen voelen, niet alleen voor de mensen die dichtbij ons staan, maar ook voor totaal onbekenden? Dat is een vraag die Joost Uitdewilligen bezighoudt. Hij is creatief directeur bij TinQwise en doet onderzoek naar immersive learning. Op 26 maart 2015 sprak hij hierover op TEDx Amsterdam Education.

siteimg__album_news_103__img_1236

Hoe is het om te spreken op TEDx?

“Fantastisch. Het is een eer, want via TEDx worden de beste ideeën ter wereld gedeeld. En je leert er geweldig van presenteren. We hebben de nodige voorbereiding gehad. Je hebt ongeveer een kwartier op het podium, je verhaal moet dus staan als een huis. Nieuwsgierig naar het resultaat? Bekijk het TEDx-filmpje van mijn presentatie over immersive learning.

Wat is immersive learning?

“Leren door empathie. Ik geloof dat mensen die voor even het leven kunnen leiden van een ander, meer begrip hebben voor die ander. Je kunt natuurlijk niet zomaar in iemand anders schoenen gaan staan. Maar virtueel kan dat wel. In een virtuele realiteit kun je ervaren hoe het is om iemand anders te zijn. Bijvoorbeeld een bejaarde, een gevangene of iemand die ziek is. De vraag is of je, als je dat andere leven zelf ervaart, beter bewust bent van de problemen waar andere mensen tegenaan lopen. En of je dan ook je gedrag ten opzichte van die mensen verandert? Ik onderzoek of immersive learning kan zorgen voor een gedragsverandering.”

Gaat het niet gewoon om ervaringsgericht leren?

“Immersive learning gaat een stap verder dan experiential learning. Dat we leren van ervaringen staat voor mij vast. Ik wil weten hoe we een ervaring kunnen creëren waarbij je leert wat ík wil dat je leert. Denk je eens in wat er wellicht zou kunnen als immersive learning werkt. Als ik jou kan laten ervaren hoe het voelt om fit te zijn, zou je waarschijnlijk gelijk naar de sportschool rennen. En als je voelt hoe het is om uitgebuit te worden in een sweatshop in Azië stop je misschien wel met goedkope kleding kopen.”

Hoe gaat het onderzoek van TinQwise in z’n werk?

“Onze testpersonen krijgen een Oculus Rift op, een virtuele bril. Daarmee stappen zij in een andere wereld. Zij komen terecht in een sweatshop in Azië. Het ene moment stellen we iemand de vraag of hij weet hoe zijn kleding gemaakt wordt en hoeveel kleding hij eigenlijk nodig heeft? Het volgende moment staat hij virtueel in een Aziatisch naaiatelier waar mensen 14 uur per dag onder onmenselijke omstandigheden moeten ploeteren. We vragen hem weer hoeveel kleding hij nu eigenlijk nodig heeft. Bewustwording staat tijdens het experiment centraal: voel je hoe het is om die persoon te zijn? Jij kunt kiezen hoe je je opstelt ten opzichte van deze mensen, wat doe je? Maak je dezelfde keuzes als voorheen?”

Immersive learning - sweatshop

Wat kun je met immersive learning?

“Het is een vernieuwende manier van leren. Om wat voordelen te noemen: je kunt tijdreizen en een andere wereld verkennen. Je kunt vaardigheden trainen in realistische en zelfs zeer gevaarlijke situaties. Het is schaalbaar en daardoor kostenbesparend. En het is uniform, je biedt iedereen dezelfde training, terwijl je deze tegelijkertijd heel persoonlijk kunt maken.”

TinQlab Oculus Rift

Hoe garandeer je dat mensen een positieve virtuele ervaring krijgen en geen traumatische?

“Dat onderzoeken we nog. En ik weet dat ook gedragswetenschappers hier onderzoek naar doen. Immersive learning is nog erg nieuw. Wij geloven dat drie zaken belangrijk zijn, wil je zo’n virtuele ervaring in goede banen kunnen leiden. Allereerst focus: mensen moeten zich zowel kunnen focussen in de virtuele ruimte als psychologisch. Daarom begeleiden wij een experiment met een voice-over, een narrator. Die vertelt wat je ziet, wat je moet doen. Daarnaast moet iemand zich met de situatie en de personen die hij ziet kunnen identificeren. Dat vergt fantasie en persoonlijke prikkels. Ten slotte is reflectie van belang. We helpen je om te begrijpen met wie je te maken hebt en welke keuzes je hebt.”

Wat heeft het bedrijfsleven eraan?

“We testen of we immersive learning ook binnen onze leeroplossingen kunnen inzetten. Als onze aannames kloppen, betekent dit dat immersive learning houding en gedrag bij mensen kan veranderen. Ik zie dan uiteenlopende toepassingen. Je kunt het bijvoorbeeld inzetten bij een BHV-training. Of maak de trainingen van de brandweer en politie realistischer. Zorg dat artsen aan den lijve ervaren hoe het is om patiënt te zijn. Laat scholen immersive learning gebruiken bij anti-pestprogramma’s. Bij oliemaatschappijen kunnen medewerkers alvast teamwork oefenen op een virtueel booreiland en vrachtwagenchauffeurs kunnen met behulp van immersive learning hun rijgedrag verbeteren. Virtueel reality zorgt voor een hele nieuwe trainingswereld.”