Rabobankmedewerkers krijgen social media les

Netwerken en vragen beantwoorden van klanten. Dat kan ook online vindt de Rabobank. Sterker nog, via Twitter en Linked In kun je relaties uitstekend attenderen op interessante ontwikkelingen. Daarom krijgen duizenden medewerkers van de bank social media les. TinQwise ontwikkelde hiervoor de e-learning. We vroegen learning specialist Eva Jansen naar de uitdagingen van deze interventie.

 

TinQwise team voor Rabobank

Het Rabobankteam van TinQwise: vlnr
Judica Wondergem, Ilse Leen, Eva Jansen,
Gerdieneke Schaap

Eva, wat houdt het project in?

“Zo’n 50.000 medewerkers van de Rabobank krijgen les in het gebruik van social media. Nu niet meer in elke dorpskern een bankkantoor staat, wil de bank aan medewerkers duidelijk maken dat zij hun netwerkrol ook digitaal kunnen spelen. Zodat ze nog steeds dichtbij de klant zijn. Dit project noemt Rabobank ‘Het Nieuwe Dichtbij’. In opdracht van de Rabobank en Social Embassy die het project begeleidt, ontwikkelde TinQwise een online training social media.”

Hoe ‘social’ moeten Rabobankmedewerkers worden?

“Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze social media professioneel gebruiken en leads kunnen genereren. Dat hoeft natuurlijk niet van de één op de andere dag. De e-learning laat eerst zien hoe Twitter, Linked In en Yammer – een medium voor interne communicatie met collega’s – werken en maakt mensen bewust van hun eigen digitale visitekaartje. Wat voor indruk laat je online achter? Daarna gaan we een stap verder: hoe kun je social media actief gebruiken, mensen volgen, berichten sturen en meepraten op social media?”

Ok, maar hoe krijgen medewerkers dan contact met mogelijke nieuwe klanten?

“De laatste twee stappen in de e-learning bereiden mensen hierop voor. Hoe kun je jezelf goed profileren op social media en hoe initieer je discussies of draag je daaraan bij? Het is belangrijk dat mensen hun kennis gaan delen op de platforms. Wie alle stappen in de training heeft doorlopen komt uit bij het onderhouden van relaties. Je bent dan in staat om social media professioneel in te zetten en mensen actief te wijzen op voor hen interessante ontwikkelingen en de dienstverlening van de bank.”

Is dat het doel van deze leerinterventie?

“We willen mensen een doorkijkje geven. Laten zien wat er uiteindelijk mogelijk is met social media. Met de training brengen we in kaart in hoeverre mensen al bekend zijn met social media. En we zorgen ervoor dat zij zich kunnen ontwikkelen. Het doel is dat mensen met vertrouwen social media gebruiken.”

Social media

Waar ben je trots op als learning specialist?

“Op het persoonlijke leerpad dat we deelnemers bieden. Rabobank wilde aanvankelijk een training van een half uur, gebaseerd op een module die wij al eerder voor de bank ontwikkelden. Wij hebben toen geadviseerd om de doelgroep maatwerk te bieden, zodat iedere medewerker een eigen leerpad kan volgen. Mensen bepalen nu met behulp van een zelfscan hun eigen instapniveau. Als je al kennis hebt van social media en ook al social media gebruikt, kun je een aantal stappen overslaan. Zo bieden we precies die informatie die iemand nodig heeft en blijven mensen gemotiveerd tijdens de training.”

Welke uitdagingen waren er bij het maken van deze training?

“Het is een training waarbij je je kunt ontwikkelen van digital zero tot digital hero. Alle informatie en leermomenten zijn gebundeld in één leeroplossing van zo’n anderhalf uur.
Verder moest de training aansluiten bij het niveau en de beleving van zeven verschillende doelgroepen binnen de Rabobank.: van accountmanagers groot zakelijk en financieel adviseurs tot accountmanagers MKB. Ook dat was een uitdaging. Van ieder wordt wat anders verwacht. In de training bieden we daarom een aantal generieke contentblokken en een aantal contentblokken specifiek gericht op de functie van een medewerker.”

Wat voor opdrachten krijgen mensen tijdens de training?

“Naast informatie, tips en video’s zijn er testen en opdrachten. Bijvoorbeeld: vul je Linked in profiel in een zorg voor drie connecties. Of profileer jezelf op Yammer en deel kennis met collega’s.
Verder geven we tips over hoe je je bereik kunt vergroten (toon betrokkenheid en reageer op andere berichten of retweet deze). Gevorderden in de training krijgen deze opdracht: plaats een blogbericht over een actuele ontwikkeling in jouw regio.”

Linked In - Rabobank training

Wat heeft TinQwise geleerd van het ontwikkelen van deze training?

“We hebben de training samen met Social Embassy ontwikkeld. Zij weten alles over social media. TinQwise heeft gedegen kennis van didactiek en online leren. Die wisselwerking is inspirerend. De training combineert nu het beste van twee werelden.”