Leercampagnes met effect

7 tips voor een succesvolle leercampagne

Leercampagnes hebben de toekomst, vindt Int Schüssler, Intprojectleider bij TinQwise. “Anders dan met een gewone training kun je met een campagne ook een bewustzijns- en gedragsverandering teweegbrengen. Een leercampagne inspireert, motiveert, prikkelt en geeft mensen de gelegenheid om langere tijd en via een kanaal naar keuze bezig te zijn met leren.”

TinQwise ontwierp voor ABN AMRO de Siebel Coach, die inmiddels door 7000 bankmedewerkers is gebruikt en hoog wordt gewaardeerd. Int verklaart de succesfactoren van deze leercampagne.

1. Zet de campagne in voor gedragsverandering
Het gaat ABN AMRO om meer dan een applicatietraining. De bank wil medewerkers doordringen van en trainen in klantbewustzijn. De klant dient zich bij elk contactmoment welkom, begrepen en geholpen te voelen. Dit vergt niet alleen een systeem waarin medewerkers klantinformatie up-to-date houden en met elkaar delen, maar ook een cultuuromslag. Een leercampagne is voor dit veranderdoel geschikter dan een training.

In Siebel Coach staan klantcases centraal. Alles draait om het (her)kennen van de klant en  zijn behoeften. Persoonlijke aandacht voor klanten en een warm welkom zijn bouwstenen van het campagneverhaal. Ook is er af en toe een onverwachte animatie opgenomen in de learning (hier een kaboutertje dat langsrijdt). Dit zorgt voor een glimlach bij  gebruikers.  

2. Zorg voor een goede kick off Een goed begin is het halve werk. ABN AMRO haakt met de leercampagne aan bij het bestaande bedrijfsthema ‘Ken je klant’. Er wordt een duidelijke aftrap gegeven. Het management van de verschillende bankkantoren en het Advies en Service Center ontvangt een campagnepakket met vrolijke koffiemokken voor alle medewerkers (weet hoe je klant, maar ook hoe je collega zijn koffie drinkt!), posters en ander campagnemateriaal.

Op intranet staat een interview met bestuursvoorzitter Gerrit Zalm over klantbewustzijn en het belang van Siebel. Het is belangrijk om te laten zien dat de organisatietop en het management de campagne ondersteunen.

3. Maak gebruik van een leermiddelenmix Neem blended learning als uitgangspunt. Door verschillende kanalen, online en offline, aan te spreken, onthouden mensen de boodschap beter. Bovendien halen zij graag zelf hun informatie via een kanaal naar keuze. ABN AMRO combineert de online Siebel Coach met offline trainingen en posters. Medewerkers worden aangesproken met behulp van video’s, animaties, interviews, quizzen en game-elementen. Ook kunnen zij via een eigen online notitieblok vooraf aan de klassikale trainingen hun vragen stellen. Zo komt Siebel Coach tegemoet aan persoonlijke leerbehoeften.

4. Doe aan storytelling Maak een herkenbaar merk van je campagne en vertel een aansprekend verhaal. De Siebel Coach past in het grotere geheel van het ‘Ken je klant’-thema. De thematiek van persoonlijke aandacht is zo ver doorgetrokken dat medewerkers begrijpen dat je niet alleen moet weten hoe je klant graag z’n koffie drinkt, maar ook welk bakkie je collega het liefst heeft. Goed samenwerken vormt de basis van klantgerichtheid. De koffiemok attendeert medewerkers daar dagelijks op.

5. Zorg voor ambassadeurs Begin met getrapte communicatie. Rol je campagne niet in één keer over alle kantoren en medewerkers tegelijk uit, maar zorg dat je ambassadeurs krijgt binnen de organisatie en ontvouw de campagne stap voor stap. ABN AMRO richt zich bij de start van de campagne op een aantal ‘super users’. Deze medewerkers worden het eerst geïnformeerd, geënthousiasmeerd en getraind en enthousiasmeren en trainen daarna zelf hun collega’s. Zij blijven ook na het uitrollen van de campagne, een herkenbaar aanspreekpunt.

6. Blijf mensen prikkelen De Siebel Coach is natuurlijk een verplichte training, maar die moet je goed verpakken. Prikkel mensen en laat ze plezier hebben in de campagne. Zorg voor spelelementen en competitie, zowel op teambasis als persoonlijk. Hoe meer punten, hoe meer kans op leuke prijzen. Zo wordt er buzz om de campagne gecreëerd en spreken collega’s elkaar bij de koffieautomaat aan om de team spirit erin te houden.

Houd mensen betrokken. Medewerkers kunnen tijdens de e-learning prijzen winnen naar persoonlijke voorkeur. Zo krijgt de winnares in dit geval een waardebon voor een hengelsportuitrusting, omdat dit haar hobby is.

7. Gebruik de campagne slim en kostenefficiënt Sla twee vliegen in één klap. Zorg voor een gedragsverandering die je organisatie dichterbij z’n doel brengt en maak mensen bewust van hun persoonlijke ontwikkeling. De Siebel Coach wordt hoog gewaardeerd door de medewerkers van ABN AMRO. Ze geven de e-learning een 7.1 als ‘goede investering in mijn persoonlijke ontwikkeling’ en een 7.3 in de zin van ‘ik kan mijn dagelijks werk verbeteren dankzij de e-learning’.  De Siebel Coach wordt nu ook gebruikt als training voor nieuwe medewerkers in een onboarding-traject. Zo maak je het project kostenefficiënt.