‘We trainen altijd vanuit een context’

Een interventie brengt mensen snel vooruit in kennis en vaardigheden, kan in korte tijd worden ontwikkeld en is vaak kostenefficiënt. Maar van zo’ n training moet je geen strak keurslijf maken, vindt Fedor Hagenaar, creative strategist bij TinQwise. “Een interventie is vooral effectief als mensen een bepaalde mate van vrijheid hebben en kennis krijgen aangeboden op exact het moment dat ze die bij de uitvoering van hun werk nodig hebben.”

TinQwise ontwikkelt alleen maatwerk interventies. Fedor: “Dat heeft een reden. Wij vinden dat je je doelgroep goed moet kennen. Alleen dan kun je een training maken die helemaal aansluit bij hun behoeften. Wij doen dus samen met de opdrachtgever en medewerkers het nodige analytische voorwerk, voordat we de training ontwikkelen.”

Leerrendement

Een voorbeeld? We bekijken hoe iemands werkzaamheden eruit zien en op welk moment de gewenste kennis nodig is. Daar spelen we dan zo goed mogelijk op in. Didactisch onderzoek wijst uit dat je mensen het best kennis kunt voorschotelen op het moment dat ze die daadwerkelijk nodig hebben. Daarmee behaal je het hoogste leerrendement.”

Ook personalisatie, interactiviteit en vrijheid zijn zaken die er volgens Fedor voor zorgen dat de training effectiever is. “Iemand wil het idee hebben dat hij een op hem toegesneden training volgt. Ook wil hij invloed hebben op wat hij leert. Zo laten we mensen bijvoorbeeld zelf de volgorde van de training bepalen. Of het tijdstip waarop ze leren. Wie invloed heeft, leert meer en beter.”

Noodzakelijk kwaad

“De ene keer vinden mensen het leuk en leerzaam om een training te doen. Een andere keer is een training puur noodzakelijk. Bijvoorbeeld als medewerkers moeten leren omgaan met een nieuwe applicatie of een nieuw CRM. Je wilt hen dan zo snel en effectief mogelijk op het eindniveau brengen. We kijken dan vooral hoe we de drempel kunnen verlagen en het mensen zo gemakkelijk mogelijk kunnen maken. Bijvoorbeeld door adaptiviteit te bieden: gebruikers krijgen informatie aangeleverd op basis van hun eigen ontwikkeling. Door het aanbod af te stemmen op de daadwerkelijke behoefte wordt de training relevanter en persoonlijker.”

Bewezen didactische methode

TinQwise hanteert bij interventies vaak een beproefde didactische methode. Fedor: “Kort samengevat komt het erop neer dat we mensen complexe vaardigheden leren met afbouwende hulp.”

“Je wilt bijvoorbeeld beginnende koks leren hoe zij een heerlijke spaghetti Bolognese maken. In veel trainingen leer je dan apart hoe je gehakt, tomatensaus en pasta maakt. Wij doen het anders. Je leert gelijk de hele spaghetti maken. Alleen gaan we je daar in het begin intensief en instructioneel bij helpen. Zo leren we je niet alleen hoe je de ingrediënten maakt, maar krijg je ook gevoel voor ordening, sequentie, hoe dingen bij elkaar komen. Je oefent steeds weer, en met steeds minder hulp, totdat je het zelf kunt.”

Is iemand in staat om te evolueren?

En als je medewerkers een hele set van taken en vaardigheden wilt leren? Fedor: “Dan kun je dat ook het best vanuit het geheel doen. We ontwikkelen vaak mini-segmentjes: compacte, opeenvolgende leerinterventies. Die klusteren we, zodat ze een afgebakend geheel vormen. Mensen kunnen ze los van elkaar doen, maar uiteindelijk train je de vaardigheden wel in samenhang met elkaar. Gaandeweg zie je dan of iemand in staat is om te evolueren. Kun je meer dan alleen spaghetti maken? Lukt een macaroni met kaas na deze training ook en een drie-gangen-menu? Juist door een context te bieden, leren mensen beter en kun je met de interventie meer bereiken.”