7 tips voor succesvolle onboarding

Wat maakt een onboarding programma succesvol? Met deze 7 tips bind je nieuwkomers aan je organisatie, help je hun potentieel te benutten en zorg je ervoor dat je sneller en slimmer je bedrijfsdoelen bereikt.

1. Begin het onboarding proces al voor de eerste werkdag
Zorg voor een welkomstpakket, een onboarding schema en een contactpersoon of buddy die de nieuwe collega snel wegwijs maakt.

2. Link het onboarding traject aan de hele organisatie
Zorg dat nieuwe medewerkers niet alleen worden ingewerkt op hun eigen functie, maar dat zij ook zien en begrijpen wat collega’s doen om bij te dragen aan het succes van de organisatie. Laat mensen voelen dat ze deel uitmaken van dit geheel.

3. Onboarding is een proces, geen event
Het kost tijd om mensen in te werken, zich thuis te laten voelen in de cultuur en een netwerk te laten opbouwen binnen de organisatie. Maak van onboarding dus niet een eenmalig event, maar zorg dat mensen een langere inwerkperiode krijgen. Binnen die onboarding periode kun je dan wel een aantal leuke activiteiten laten plaatsvinden. Dat motiveert extra.

4. Betrek zoveel mensen als noodzakelijk
Onboarding is niet alleen bedoeld voor de nieuwe mensen, ook de collega’s die al bij je bedrijf werken willen deze mensen leren kennen en weten hoe het is om met hen te werken.

5. Bouwen aan een netwerk
Nieuwe collega’s moeten direct aan hun contacten kunnen bouwen. Geef ze een buddy die tijdens de eerste inwerkperiode hun aanspreekpunt kan zijn. Zorg dat ze daarnaast kennismaken met andere collega’s en direct al samen met hun eigen team en andere medewerkers aan bedrijfsdoelen kunnen werken.

6. Zet in op blended learning
Combineer on- en offline leren binnen het onboarding traject. Het is fijn als mensen via een e-learning aan hun onboarding kunnen beginnen. Maar zorg ook voor workshops en ontmoetingen met andere (nieuwe) collega’s en een buddy of coach voor persoonlijke begeleiding. Zo kunnen nieuwe medewerkers aan hun netwerk bouwen, vragen stellen en krijgen zij direct feedback. Bovendien leren mensen beter via een mix van on- en offline activiteiten.

7. Maak het onboardingtraject schaalbaar
Door een e-learning aan te bieden, kun je nieuwe medewerkers waar ook ter wereld hetzelfde inwerktraject geven. Of het er nu 100 zijn of 10.000. Dit is gemakkelijk en kostenefficiënt. Het maakt niet uit wanneer iemand in dienst komt, het onboardingtraject is makkelijk te updaten en een nieuwe collega kan er op elk gewenst moment mee van start gaan.

Bron: TinQwise en Root Strategy Execution