Augmented Reality maakt leren aantrekkelijk

Weet jij waar al je organen zitten? Leerlingen op het Alfrink College in Zoetermeer wel. Zij volgen virtuele anatomielessen en wijzen met behulp van Augmented Reality zo hun milt, alvleesklier en galblaas aan. AR is een opkomend middel in het onderwijs en kan ook leercampagnes versterken.

 

Augmented

Bij Augmented Anatomy wordt gewerkt met markers die, wanneer ze voor de webcam worden gehouden, 3D-afbeeldingen van organen laten zien. Leerlingen kunnen de organen ronddraaien en het is mogelijk ze transparant te maken, zodat je er doorheen kunt kijken. De virtuele lessen dagen leerlingen uit om met hun eigen lichaam te puzzelen. Wie thuis een computer met camera heeft kan bovendien zelf ook nog oefenen.

Leerlingen zijn enthousiast

Volgens docenten van het Alfrink College zijn de lessen een groot succes. Leerlingen zijn enthousiast en onthouden door de mix van lesbrieven, leerstof uit boeken en virtueel oefenen beter welke organen en orgaanstelsels er zijn.

 

augmented2

Hier zitten mijn longen. Het project Augmented Anatomy van Stichting Kennisnet en Waag Society.

 

Wek je boodschap tot leven

Augmented Reality maakt leren aantrekkelijker en laat het geleerde beter beklijven. Niet alleen het onderwijs, maar ook de reclamewereld weet dat inmiddels. Al in 2009 hadden we in Nederland de eerste AR-campagnes voor het Donorformulier en de HIER Klimaatcampagne. Augmented Reality wekt je boodschap of lesstof tot leven. Laten we ook binnen leercampagnes meer met AR experimenteren.

Ken je inspirerende leercampagnes die gebruik maken van augmented reality? Mail ze ons op anke@tinqwise.nl Wij verspreiden deze voorbeelden via ons e-zine of social media dan weer verder.