Delen is het nieuwe leren

We delen graag wat we hebben geleerd. En we leren het liefst van en met anderen. Want samen leren werkt sneller en beter dan alleen het wiel uitvinden. Daarom zijn online communities zo populair en volgen we met z’n allen astronaut André Kuipers op Twitter.

Kennis delen brengt je verder. Als je bereid bent jouw kennis te delen binnen een groep dan word je hier uiteindelijk zelf ook beter van. Je krijgt er immers relevante kennis voor terug. En omdat je als groep nou eenmaal meer weet dan een individu is de kwaliteit van de kennis meestal ook hoger.

300.000 Followers
Het willen en kunnen delen van kennis legt de basis voor social learning. Social media en online communities zijn de perfecte vehikels voor deze leervorm. Via deze middelen kun je snel kennis delen en bundelen. Bovendien kun je er kennis mee verkrijgen die je voorheen veel moeilijker of bijna onmogelijk ergens kon halen. Neem de tweets van ruimtevaarder André Kuipers. Vakgenoten volgen hem, maar ook wij leken kunnen eindelijk meebeleven hoe het is daar in the outer space. Dat het mensen boeit moge duidelijk zijn: @astro-andre heeft bijna 300.000 followers.

Zelf bijdragen aan je taaltraining
Social media bieden dus ongekende mogelijkheden. Binnen communities kun je echter nog een stap verder gaan dan op Twitter. Door de interactie tussen mensen groeit gedeelde kennis uit tot nieuwe kennis. Een goed voorbeeld is Live Mocha. Dit Amerikaanse bedrijf biedt online taaltrainingen aan. Gebruikers worden lid van een community waar ze gestimuleerd worden anderen te helpen. Je kunt als gebruiker bijvoorbeeld zelf taaltesten aanmaken en die met de rest van de community delen. Ook kun je bestaande trainingen verrijken. Na je training blijf je lid van de community, waardoor je altijd kunt terugvallen op de daar aanwezige kennis. Delen is het nieuwe leren!