Deze virtuele leeromgevingen bestaan al

Militairen oefenden het eerst met virtuele leeromgevingen. Inmiddels worden ze ook gebruikt door universiteiten en therapeuten. Bekijk deze drie voorbeelden van leeromgevingen met behulp van de Oculus Rift.

Hoe militairen virtual reality gebruiken

De universiteit van Stanford liet Amerikaanse militairen ervaren wat het is om een Iraaks burger te zijn. Virtueel, want dan ervaar je toch net wat beter hoe je die mensen het best kunt beschermen dan vanuit een tekstboek. Het Amerikaanse leger traint regelmatig in een virtuele leeromgeving. Het bespaart in de kosten, is veiliger bij gevaarlijke oefeningen en helpt de infanterie op een moderne manier op te leiden

Een virtuele bril om een gezond gewicht te krijgen

Het is nu nog een onderzoeksomgeving, maar als het experiment slaagt kunnen therapeuten straks met behulp van de Oculus Rift anorexia patiënten behandelen. Onderzoeker Anouk Keizer van de Universiteit Utrecht gebruikt de virtuele bril in haar onderzoek naar het behandelen van anorexia patiënten. Met behulp van de Oculus Rift zien vrouwen met anorexia niet hun eigen lichaam maar een driedimensionaal model met een gezond gewicht. Als de onderzoeker vervolgens het echte lichaam van de patiënt aanraakt, lijkt het alsof ze op haar virtuele lichaam op dezelfde plek wordt aangeraakt. De gedachte is dat de hersenen de fysieke en virtuele aanraking tot één gebeurtenis integreren, waardoor de patiënt het idee krijgt dat het virtuele lichaam haar eigen lichaam is.

Oculus Rift ondersteunt medisch onderwijs

Universiteiten in Amerika zetten al in op immersive learning, bijvoorbeeld via het virtuele laboratorium van Labster. Studenten medicijnen kunnen zich met behulp van de Oculus Rift binnenin het lichaam bewegen en gezonde cellen van slechte cellen leren onderscheiden.

En dit komt eraan…

Dit voorbeeld is toekomstmuziek, maar komt wel dichtbij. Rechters en juryleden baseren hun oordeel over een misdrijf nu vaak op papieren documenten. Zouden zij anders oordelen als zij zich virtueel kunnen verplaatsen naar de plaats delict en het moment waarop het misdrijf werd gepleegd? Neem bijvoorbeeld een schietpartij. Het is moeilijk een idee te krijgen van hoe een kogel zich door de ruimte heeft bewogen als de kogelbaan alleen op papier wordt weergegeven. Zodra je het in 3D kunt zien, weet je waar de kogel vandaan is gekomen. Het instituut voor forensische geneeskunde in Zürich experimenteert hiermee samen met de makers van de Oculus Rift. Voordat dit soort instrumenten echter in de rechtbank kunnen worden gebruikt, moet wel kunnen worden gegarandeerd dat de 3D-omgeving de werkelijkheid nauwkeurig nabootst.

Bronnen: NewScientist 9 januari 2015 en 360 magazine, dossier virtual reality 26 maart-9 april.