Eerste hulp bij gaming jargon

Het jargon vliegt je om de oren als je over gaming praat. TinQwise biedt hulp. Laat deze woorden af en toe vallen en iedereen denkt dat jij er verstand van hebt…

Games

Gewoon een woord uit 2010 voor spelletjes.

Gamification

Dat je van iets dat geen spel is toch een spel maakt, zodat je meer mensen voor je onderwerp weet te interesseren, hoe saai dat ook is.

Game-developer

Tot 2010 heette die dus nog gewoon programmeur.

Game-interface

Platgezegd: de verpakking. In vaktaal: de look & feel van het spelletje. Deze moet mensen verleiden om de game te gaan spelen. Techneuten hebben het ook wel over de koppeling of communicerende verbinding tussen mens en computer.

Graphics

De grafische weergave van een game. De plaatjes dus.

Badges

Je verdient in een game geen punten meer maar ‘badges’

Simulatie

Eerst een duur woord voor ‘iets nadoen’, nu een veel te veel gebruikt woord voor iets uit het echte leven nabootsen op het beeldscherm

Serious gaming

Games die vooral erg leuk zijn, maar die intussen een heel serieus gehalte hebben en ons een hoop moeten leren.

KI

Kunstmatige intelligentie, iets waarover wij als mensen niet beschikken, maar waarvoor je computers nodig hebt. In het Engels heet het artificial intelligence.

Behavioral change

Spelletjes kunnen ervoor zorgen dat je gedrag verandert. Dit argument gebruiken veel ontwikkelaars om bedrijven te laten betalen voor het maken van spelletjes. Want spelletjes maken is leuk.

Adver games

Elk prestigieus merk wil graag zijn eigen game. Gewone advertenties vindt niemand nog leuk. Met een spel kun je de merkbeleving stimuleren. Klinkt interessant, maar is dus gewoon reclame.

Storyline

Ook wel narration genoemd. Dit is de verhaallijn van het spelletje, zodat je het spoor niet bijster raakt.

Wireframes

Ander woord voor doolhof. De schematische weergave van een spelletje. Dit schema geeft ook aan op welke momenten er interactie is met de spelers.