Serious gaming: in vijf stappen succes

Een goede game blijf je spelen. Of ie nou een serieus doel heeft of niet. En blijven spelen betekent blijven ontwikkelen. Dat is tenminste onze ervaring. Serious gaming is een tool die je helpt om beter te worden in je werk. Met deze vijf stappen maak je een succes van je online game.

1. Zie gamification als een leerstrategie

Gamification is een strategische keuze en een leervorm. Denk dus vooraf na over de doelstellingen. Wat wil je met de game bereiken? Welk gedrag wil je uitlokken bij de spelers en hoe ga je dit meten? Een voorbeeld van een doelstelling is het verhogen van de productiviteit van medewerkers. Of het vergroten van de inhoudelijke kennis van mensen. Formuleer meetbaar en gewenst gedrag in de vorm van key performance indicatoren (kpi’s) zoals: handelingen gekoppeld aan productiviteit, kennis of klanttevredenheid. En ook het toetsingsresultaat kan een kpi zijn.

2. Motiveer verschillende spelerstypen

Grofweg zijn er vier verschillende typen spelers. De killer wil winnen, de achiever wil zichzelf overtreffen en resultaten bereiken, de socializer wil samenwerken met anderen en de explorer wil alles tot in de puntjes begrijpen.

Je game moet dus meerdere spelerstypen aanspreken. Waar raken zij gemotiveerd door, wat zijn hun dromen en angsten? Verdiep je in de spelers. Een kennisbank spreekt bijvoorbeeld de achievers en exploreren aan. Een leaderbord met puntensysteem is echt iets voor de killer. Moet er worden samengewerkt aan een opdracht? Dan win je de aandacht van socializers.

Bartle-player-types-games

3. Denk goed na over de opbouw van je game

Zorg dat je mensen aan het gamen krijgt. Maak de eerste stappen simpel en leuk, mensen willen alleen doorgaan als zij direct resultaten zien en succesjes scoren. Daarna mag de spelerervaring veranderen. Als de speler verder vordert in de game, kun je de opdrachten moeilijker maken. Gebruik een progression loop: deel je lange termijndoel op in kleinere, korte deelsessies. Werk met verschillende levels zodat spelers steeds een rang hoger kunnen komen. Of zorg ervoor dat mensen hun voortgang kunnen vergelijken met die van andere spelers. Dat versterkt het spelelement.

Soms is je doel het vergroten van kennis, dan weer is het belangrijk dat klanten tevreden zijn. Bouw hier elementen voor in. Geef bijvoorbeeld direct feedback vanuit de klant. Zet sociale functies (likes en comments) in om het sociale contact te bevorderen. En met een training en een toets krijgen mensen beter zicht op hun ontwikkelpad.

4Zorg voor een fun factor

Een game zonder fun wordt niet gespeeld. Creëer een aantrekkelijke look&feel. Neem hier ook de merkbeleving van de organisatie in mee. En geef de game een echte wow-factor. Maak het leuk! Kies voor quizzen of wedstrijdjes en beloon mensen met badges (punten) of met incentives. Blijf de spelelementen ook vernieuwen. Zo verras je steeds weer. Dit is vooral belangrijk als herspeelbaarheid een doelstelling is. Met nieuwe content verleng je de lifecycle van je game.

Serious gaming TinQwise

5. Blijf monitoren en verbeteren

Monitor en analyseer het gedrag van je spelers. Hier kun je veel van leren. Test en optimaliseer. Lok je ergens toch ongewenst gedrag mee uit? Worden de juiste gedragingen beloond? Wat vinden mensen leuk, wat niet? Pas de game hierop aan.

Uit onze eigen koker

TinQwise ontwikkelde een succesvolle game voor private bankers van Van Lanschot. Nieuwsgierig? Bekijk de case Alter Ego.