Storytelling bepaalt je campagnesucces

Een goed verhaal is het halve werk. Verhalen motiveren, leren, overtuigen en entertainen. Storytelling is dus bij uitstek geschikt als rode draad in leercampagnes. Want met je campagne wil je mensen bewust maken en tot bepaald gedrag aanzetten.

whatsyourstory

 

Philips is een geboren storyteller

Steeds meer organisaties maken gebruik van een corporate story. Een prachtig voorbeeld is Philips die dit jaar het Philips Museum openende. Het verhaal achter dit museum gaat over geschiedenis, ondernemerschap, avontuur en innovatie. De  Philips broers Gerard ‘de denker’ en Anton ‘de ondernemer’ leggen eind 19de en begin 20ste eeuw samen de basis voor het succesvolle bedrijf. Philips bedient zich met het museum van een sterk staaltje storytelling. Meer informatie vind je hier.

 

Philips

 

Maak emoties los

Ook binnen leercampagnes vervult (digitale) storytelling een belangrijke rol. Als je wilt dat mensen iets leren, moet je ze eerst de relevantie laten zien. Verpak een boodschap in een prikkelend verhaal waar mensen iets aan hebben en aan kunnen relateren. Zo help je hen de informatie te verwerken. Goede verhalen maken emoties los en betrekken mensen bij het verhaal. Mensen raken nieuwsgierig en willen helpen of iets presteren. In het geval van Philips stuurden 200 mensen op verzoek van de organisatie via social media een foto in van hun favoriete Philips product door de eeuwen heen, van infraroodlampen en radio’s tot LED-schermen. Mensen voelden zich duidelijk geprikkeld en betrokken.

Tips voor jouw campagneverhaal

Wil je jouw leercampagne ook onderbouwen met een successtory? Deze tips zorgen dat je campagneverhaal staat als een huis:

  • Bedenk het verhaal voordat je start met je campagne. Zo kun je ook het verhaal en het instructional design integreren.
  • Verpak feiten, boodschappen en lessen in een inspirerende context. Zorg voor een samenhangend, prikkelend en relevant verhaal
  • Maak het verhaal persoonlijk. Mensen willen zichzelf herkennen in de karakters, setting en probleemstelling van het verhaal
  • Zorg voor een crossmediaal verhaal. Laat het verhaal in alle online en offline middelen van je leercampagne terugkomen
  • Maak het verhaal interactief. Mensen omarmen het verhaal als het ook hun verhaal wordt, zorg dat ze kunnen meedenken met en participeren in het verhaal.