Vijf tips voor succesvolle sales lessen

Het gezegde tijd is geld, gaat letterlijk op voor je salesteam. Salesmensen worden afgerekend op hun verkoopresultaten en hebben weinig tijd voor andere zaken. Zorg er dus voor dat een training hen direct iets oplevert. Met deze tips ontwikkel je een geslaagd sales leertraject.

 

1. Maak er een gewild leertraject van
Zorg voor levendige en interactieve trainingscontent die blijft hangen, gebruik bijvoorbeeld illustraties, video’s, games en quizzen. En dien de content op in hapklare brokken en korte deeltrainingen. Succesvolle salesmensen zijn actiegericht. Een video zal hen meer aanspreken dan een trainings-pdf of powerpoint.

2. Maak de training persoonlijk
Focus op persoonlijke leerdoelen. Zorg dat mensen in hun eigen tijd en via kanalen naar keuze kunnen leren. En creëer de mogelijkheid om medewerkers individueel bij te sturen. Zorg voor mentoren en een programmaleider, zodat mensen ook op de werkvloer gecoacht worden en met hun vragen terechtkunnen. Dan bied je echt maatwerk.

3. Show don’t tell
Werk met echte voorbeelden uit de dagelijkse salespraktijk. Deze voorbeelden blijven beter hangen dan hypotheses en abstracte cases. Laat zien hoe anderen met succes een nieuwe verkooptechniek toepassen of welke veelgemaakte fouten er zijn en wat voor consequenties die hebben.

4. Ga op klantreis
Vergeet je klant niet in de training. Neem een dag uit het leven van de koper onder de loep: welke drie grootste uitdagingen heeft je koper, waarom zou hij jouw product of dienst willen of moeten kopen? Welk probleem los je op voor je klant?

5. Learning on the job en micro-leren
Leer mensen alleen wat ze op dat moment nodig hebben. Vult iemand zijn sales formulier niet goed in? Geef hem dan een korte instructie over hoe het wel moet en val hem niet lastig met een 30 minuten durende uiteenzetting over het beter invullen van formulieren in het algemeen. Kleine eenheden lesstof, zogenaamde learning snacks, blijven beter hangen. Bovendien kan iemand het geleerde direct in de praktijk brengen. Dat motiveert.

 

Bronnen:

www.mindtickle.com
Brainshark: Sales training e-book, 2012